joi, 16 februarie 2012

Festivalul de Flamenco 2012. În deschidere, Compania Belén Maya


3 martie 2012,  ora 20:00
Sala Mare a Teatrului National “I.L. Caragiale”
Solos – Recital de dans flamenco al Companiei  Belén Maya

Belén Maya García (New York, 1966) a început prin a fi o dansatoare de avangardă extremă, geometrică. Dar a șlefuit toate asperitățile pentru a deveni una dintre cele mai bune. Din dansul ei nu lipsește urgența, radicalitatea care a uimit lumea în Flamenco (1995), filmul lui Carlos Saura. Nu lipsesc nici dorința și nici imediatețea plină de sensibilitate. Nu lipsesc nici franchețea și seducția. Nu lipsește neliniștea, avangarda ca formă disperată în contra timpului. Dar Maya și-a asumat propriile origini. Se hrănește din izvorul costumului andaluz și a melodiei subtile. Nu-i lipsește riscul, îndrăzneala. În ultima perioadă, însă, am asistat la transformarea trapezistei suicide într-o echilibristă subtilă. O metamorfoză a maturității și adevărului. Nu lipsește în dansul ei străvechea rigoare a timpului, durerea ceasurilor, dezolarea opririlor, linia ruptă în palma unei mâini a zilelor noastre. Nu lipsesc extazul halucinogen al fabricilor și violența ceasurilor deșteptătoare. Nu poate lipsi privirea întunecată a celor care au văzut infernul, tot ce e mai bun în arta secolului XX. Dar asta nu înseamnă că dansatoarea renunță la culorile pure, la rochia cu volane și coadă purtată de o femeie a zilelor noastre.
Costum andaluz, rochie cu volane și coadă, cibernetică, ce reprezintă în același timp o pedeapsă și eliberarea femeii contemporane din fabrica de montaj. Rochia cu volane și coadă este, în arta lui Belén Maya, o crisalidă obscură din care renaște, dornică de senzații, femeia flamenco de astăzi. Transparentă și în echilibru față de tradiție. Rotundă și delicată. Costumul andaluz, rochia cu volane și coadă, a fost în ultimele spectacole ale lui Belén Maya (Fuera de los Límites, 2003; Dibujos, 2005, Souvenir și La Voz de su Amo în 2007, acestea din urmă, coproducții cu Mercat de les Flors) instrumentul metamorfozei sale, goana înainte după ce a impus pe scenă rafinamentul delicat al Flamenco-ului de Cameră.

Fragment din volumul Las Rutas del Flamenco en Andalucía de Juan Vergillos
(Fundación Lara, 2006)

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu